2018. június 21. csütörtök

Ford Escort MK I

Ford Escort MK I

írta: Auto1


Hogyan jön egy autósújság veterános rovatához a címben említett két tárgy? Nagyon egyszerűen. Egyforma alakjuk van. Pont olyan, mint egy első szériás Ford Escort hűtőrácsának.

Ford Escort Mki 1


Hazánkban mindenki kutyacsont-Escortnak vagy piskóta-Escortnak hívja a típust, amit hivatalosan mark 1-esnek, az-az első szériásnak neveznek. A gömbölyű gépet 1968-ban mutatták be, és az volt az érdekessége, hogy a harmincas évek óta ez volt az első modell, amit az angliai és a németországi Ford-gyár közösen gyártott.

Ford Escort Mki 2

Az újdonságot eleinte 1,1-es és 1,3-as motorokkal árulták, a teljesítménypaletta 44 és 48 (1,1), valamint 57 és 72 ló-erőt (1,3) tartalmazott. Kicsivel később egy igazi sportmodell gazdagítja a kínálatot. Az 1600 köbcentis, Lotus DOHC-motoros Escort Twin Cam 105 lóerőt préselt ki magából, amivel az erősített karosszériát 180 kilo-méteres sebesség fölé gyorsította. A teljesítmény-orgia azonban nem ért véget. 1970-ben Cosworth-motoros Escortot üdvözölhettek a rajongók; az RS 1600-ból 120 lovat hoztak ki. A nagy népszerűségnek örvendő Escort csúcsmodellje a kizárólag versenykivitelben szerplő RS 2000 volt, amit 245 lóerő repített.

Ford Escort Mki 3



Az mk 1-es Escortot 1974-ben felváltotta az utód, a szintén sikeres sportpályafutást befutott kettes sorozatú Escort. Várhelyi Gábor egy 1969-es, angliai építésű mk 1-est tudhat magáénak. A háromajtós, 1100 köbcentis gépet öt éve vette, és azóta felújította. A mintegy két évet felölelő munka teljes körű renoválás volt; a jó állapotú váltó és difi kivételével minden megújult. Érdekes, hogy az alkatrészbeszerzés könnyebben ment, mint maga az átírás a bürokrácia útvesztőiben egyszerűbb eltévedni, mint az alkatrész-katalógusokban. A kocsihoz még ma is számtalan dolog kapható.

Escort Mki 4

Az elméleti rész után megkérdeztem a tulajdonost, milyen érzés közlekedni az autóval. Legnagyobb meglepetésemre a kezembe nyomta a kulcsot, és azt mondta: próbáld ki! Két heti állás után a motor pöccre indult. A motor szépen duruzsol, a kezelőszervek könnyen járnak, a váltó fantasztikusan finoman működik. A kocsi teljesen alkalmas a mindennapos közlekedésre, egyedül a fékek enyhe félrehúzása jelent – nem túl nagy – problémát.
Egy-egy ilyen alkalom után az ember felteszi a kérdést: mi történt az elmúlt 36 évben?