2019. december 08. vasárnap

Lambdaszonda

Lambdaszonda - Heated Oxygen Sensor (HEGO)

Ez a kis mütyür teszi lehetővé a hármashatású katalizátor működését, amelynek segítségével a gépkocsik teljesíteni tudják napjaink emissziós előírásait.
A lambdaszonda-techikában minden a lambda=1 érték körül forog. Ezt akkor érjük el, amikor a tüzelő-anyag keverékben 14,66 kilogramm levegő jut minden kilogramm benzinre, így a keverék kémiai szempontból tökéletesen elégethető. A katalizátor helyes működéséhez nélkülözhetetlen a szonda, pontos és gyors működése. Lényegében nincs másról szó, mint összehasonlítja a kipufogógázban és a külső levegőben lévő oxigénkülönbséget és ennek függvényében állít elő feszültséget kb. 0,1V és 0,9V között amit közöl a vezérlőelektronikának. Az elektronika ezen jel alapján szabályozza a befecskendezést. Ha a jel megközelíti, az 1 V-ot, az azt jelenti, hogy bedúsult a keverék, ilyenkor kevesebb benzint ad, ha a jel a 0 V felé közelít, akkor elszegényedett és növeli a befecskendezett üzemanyagot. Az egész folyamatot egy körforgásban kell elképzelni, pont ezért a szenzor jele is periodikus. A lambdaszonda nem működik megfelelően kb. 300 fok alatt, ezért a vezérlőelektronika nem veszi figyelembe annak jelét, amíg az fel nem forrósodik.

Escort Hego 1


A szonda működése legbiztosabban egy CO mérésen   ellenőrízthető. Ha a katalizátor jó és a CO mégis rettenetes magas, akkor 95% , hogy a lambdaszonda hibás. Az Escort-ba (csak a szabályzott katalizátorosokban van szonda) egy ilyen szonda a Ford szervízben 40 ezer körül mozog. Létezik azonban alternatív megoldás is. A BOSCH ma már nagyon jó áron kínál utángyártott szondákat, kb. 6000 Ft körül lehet találni a neten a lényeg, hogy 4 vezetékes fűthető szonda legyen.A másik megoldás, hogy házilag ellenőrízzük.

A fűthető szenzornak minimum 3 vezetéke van, de a korszerűbbeknek 4. Természetesen az Escort-ban is ilyen van smiley_blink 

Két fehér a fűtésnek (12V polaritás nem érdekes), egy szürke a jelnek és egy fekete a jel testnek. 

A lambdaszonda az Escortban alul található a leömlőn (1.4 CVH). Ha szemben állsz az autóval és alánézed, el sem tudod téveszteni. Ha még gyári a szonda, akkor nagyon egyszerűen - csak egy csatlakozót kell széthúzni - le tudod választani. A csonkból csak ki kell csavarni és kész. 

Hego Left2

Hibás szonda tünetei:

A hibás lambdaszonda leggyakoribb tünetei:

  • Nyugtalan alapjárat
  • Magas fogyasztás (akár több liter)
  • Magas CO, nem megy át a zöldkártyán
  • Teljesítmény csökkenés

Az elektronika ellenőrzése :

  • Vedd le a gyújtást
  • Húzd le a csatlakozót a lambdaszondáról
  • Add rá a gyújtást és a csatlakozón (nálam sárga-fekete/ rózsaszín-fekete) 12 V-ot kell mérned hideg motornál, ha megvan jó a lambdafűtésed
  • Szerezz be valamit, ami tud 12V-ot produkálni, kösd rá a szonda két fehér lábára, ha melegszik a szonda, akkor jó a fűtése
  • Tedd rá a voltmérőt a szonda szürke és fekete vezetékére, hevítsd fel a szondát (valami lánggal, pl. tűzhely) Már ekkor látnod kell a feszültségváltozást de a legbiztosabb, ha  keresel egy gázos öngyújtót és amíg forró a szonda odatartod hozzá és rányomsz csak a gázra, ekkor nagy feszültségugrást kell látnod, mivel megváltoztattuk az oxigén mennyiségét.
  • Szereld vissza a helyére a szondát és melegítsd be a motort, úgy hogy elérje az üzemi hőfokot. ekkor keresd meg a szonda szürke és fekete vezetékét majd itt is fel kell sértened a két vezeték szigetelését, hogy rá tudj mérni a voltmérővel. Legjobb lenne egy analóg multiméter, de a digitális is jó, jobb híján. Szóval azt nézd meg, hogy mekkora a minimum érték és mekkora a maximum. A többivel úgy sem tudsz mit kezdeni, mert nagyon gyors a változás, a digitális mérő nem tudja követni. Ha a minimum, 0,1-0,3 a max 0,7-0,9 akkor valószínűleg jó a szondád.

SOK SIKERT KÍVÁNOK!

 

A fentebb leírtakat mindenki csak saját felelősségére próbálja ki!!


5/5 : 1 szavazat